Ondernemen zonder social media is nog amper voor te stellen. Als u social media inzet voor uw onderneming, wilt u dit natuurlijk zo goed en effectief mogelijk doen.

Social branding

Het is belangrijk uw doelgroep de uitstraling van uw onderneming herkent. Uw visuele identiteit vertalen naar social media doet u door middel van content, aan de hand aan het verhaal, de interactie en look and feel van de pagina.

Wat maakt een merk ‘social’?

Weet wat er speelt binnen uw doelgroep, zo kan u een zo passend mogelijk social feed aanbod maken.

Do’s op social media
Do 1. Zorg dat u consistent bent in uw ontwerp

Dit doet door uw feed duidelijk en herkenbaar te houden. Creëer een eenheid in beeld.  Er zijn diverse grid lay-outs die u kunt gebruiken om samenhang of eenheid te creëren tussen de verschillende posts op uw tijdlijn. Het beste is om een huisstijl voor Instagram of andere social media kanalen voor uw bedrijf te (laten) maken en u hier aan te houden. Heeft u al een website en huisstijl, laat uw social media kanalen dan aansluiten op de look and feel van uw reeds bestaande huisstijl. Zie ook de uitleg Instagram-grid verder in dit artikel.

Do 2. Beeld, laat het beeld spreken

Uw volgers moeten in minder dan een seconde geprikkeld worden. Maak daarom gebruik van goed beeldmateriaal (hoge resolutie) en zorg dat de post visueel sterk is. Beeldmateriaal is goed als het beeld alleen al het verhaal vertelt. De tekst zou alleen ondersteunend moeten zijn. Optioneel: wissel beeld af met bijvoorbeeld quotes, leuke weetjes over uw bedrijf, weetjes passend bij uw bedrijf of one-liners etc.

Do 3. Omschrijving/bijschrift beeld

De omschrijving die u plaatst bij een foto moet passend zijn, bijschrift moet consistent zijn met uw beeld. Vrolijke foto, vrolijke tekst.

Do 4. Bio up-to-date

Zorg dat uw bio altijd up-to-date is.

Do 5. Hashtags

Maak gebruik van populaire en passende hashtags. Hashtags helpen u de zichtbaarheid van uw berichten te verbeteren. Hoeveel hashtags u kan gebruiken per post, verschilt per social media kanaal. In een Instagram post kan u maximaal 30 hashtags gebruiken, al zijn 11 hashtags genoeg voor de betrokkenheid.  En in een Instagram story maximaal 10 hashtags.

Deze handige tool geeft binnen één à twee minuten dertig populaire en relevante tags Display Purposes

Do 6. Post consequent, plan vooruit

Probeer regelmatig te posten. Bedenk een schema zorg dat u content klaar hebt staan. Hoe vaak u per week of zelfs per dag moet plaatsen, verschilt per kanaal. Het draait tegenwoordig vooral om kwaliteit in plaats van kwantiteit. U kunt beter iets minder vaak posten en aan de content die u plaatst uw volledige aandacht besteden.

Do 7. Creëer interactie

Plaats een call-to-action in het bijschrift, u wilt immers interactie met uw volgers. Ga het gesprek aan met uw volgers. Stel vragen aan uw volgers, laat ze een raadsel oplossen of laat ze over iets stemmen.

Do 8. Inspireer uw volgers

Inspireer uw volgers door updates te plaatsen die aansluiten bij hun belevingswereld. Deze updates zorgen voor hele leuke en vooral positieve reacties.

Do 9. Wees origineel, met vernieuwende ideeën blijft u onderscheidend

Wees origineel en blijf dit ook, want een origineel is altijd meer waard dan een kopie.

Don’ts op social media
Don’t 1. Hoofdletters en uitroeptekens gebruiken

SCHRIJFT U EEN POST IN HOOFDLETTERS DAN KOMT DAT SCHREEUWERIG OVER! Hetzelfde geldt voor een overdaad aan uitroeptekens! Als u met iemand praat, staat u ook niet de hele tijd te schreeuwen! Probeer uw enthousiasme over te brengen met tekst en beeld in plaats van veel HOOFDLETTERS en uitroeptekens!

Don’t 2. Veel tekst in een afbeelding

Laat het beeld het spreken. Uw volgers moeten in minder dan een seconde geprikkeld worden. Voor een afbeelding met lappen tekst blijven ze niet hangen. Tekst moet ondersteunend zijn aan uw beeld. Houd de tekst in uw beeld kort en simpel.

Don’t 3. Maak het niet te complex

Probeer uw ontwerp zo simpel mogelijk te houden ‘Keep it simple’. Te veel content zorgt ervoor dat uw volgers niet weten waar ze moeten kijken, men verliest de focus verliest én doet er vervolgens niet mee.

Instagram grid lay-out

Er zijn diverse grid lay-outs die u kunt gebruiken om samenhang of eenheid te creëren tussen de verschillende posts op uw tijdlijn. Bijvoorbeeld vierkante instagram-grid, een dambord-grid, regenbook-grid of een grid met een verticale lijn.

Vierkante Instagram-grid

De meest gebruikte en meest eenvoudige lay-out voor de Instagram-feed is de vierkante grid. Het grote voordeel hiervan is dat u niet hoeft na te denken over wanneer u wat post. Creëer simpelweg posts en plaats deze op uw tijdlijn. Gebruik om eenheid te creëren consistent een bepaald kleurenpalet en dezelfde filters. Zodoende krijgt de feed een eigen gezicht, zonder dat u al te veel tijd kwijt bent aan het ontwerp van uw tijdlijn.

Dambord Instagram-grid

Voor het afwisselen tussen beeld en quotes

Net als een dambord, bestaat de lay-out van deze Instagram-grid uit verspringende vakken. U kunt een schaakbordeffect creëren door twee verschillende kleurenthema’s te gebruiken en deze om en om af te wisselen.

Verticale lijn Instagram-grid

Een natuurlijke manier van naar beneden scrollen

Met een verticale lijn-grid vormen de middelste posts op de feed een naar beneden lopende lijn. Dit zijn quotes op een passende achtergrondkleur met links en rechts foto’s, maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Zo kan de middelste lijn ook uit foto’s bestaan met links en rechts quotes. De verticale lijn zorgt er voor dat uw bezoekers op een natuurlijke manier naar beneden scrollen. Een voordeel van deze grid is dat u niet al te strikt met kleurenschema’s hoeft te werken, de quotes/teksten kunnen het beste allemaal dezelfde achtergrondkleur hebben.

Zie ook Content Design